imittvirrigahuvud

Alla inlägg den 15 maj 2012

Av imittvirrigahuvud - 15 maj 2012 23:40

Sitter just och ser på ännu ett avsnitt av House på fyran, och är väldigt tacksam för att "min" doktor inte är det minsta lik doktor House! Jag gillar verkligen skådespelare Hugh Laurie, har alltid gjort oavsett om han spelar House eller Bertie Wooster eller någon knepig roll i Black Adder. Men doktor House vet jag inte om jag skulle vilja träffa på riktigt! Visserligen är han ett geni, klurar alltid ut vad som är fel oavsett vilka konstiga diagnoser man än har, men i alla fall... 

"Min" doktor har jag inte haft så länge, även om jag träffat på en del läkare genom åren. Våren 2007, efter många många års magproblem och många många besök hos olika läkare, blev jag riktigt rejält sjuk. Jag rasade i vikt, hade ständigt ont i magen, kunde/ville inte äta... I juli fick jag feber och blev inlagd på sjukhus i ett par omgångar. Jag fick näringsdropp, järndropp... Och så blev jag hemskickad utan någon riktig diagnos, men med ett gäng mediciner. Jag blev sjukskriven från juli till oktober, eftersom jag inte orkade göra någonting. Inte förrän våren därpå var jag färdigutredd, och fick diagnosen; Crohns sjukdom, alltså en kronisk tarminflammation. Så sedan våren 2008 har jag träffat "min" doktor med jämna mellanrum. Februari 2009 blev jag opererad, sedan bortåt ett år tar jag sprutor, mediciner äter jag dagligen - och jag mår alldeles oförskämt bra! 

Det som stör mej är att jag, trots alla läkarbesök och mindre trevliga undersökningar och provtagningar, behövde vänta i mer än 20 år på att bli diagnosticerad! Jag hade iofs inte varit utan Crohns oavsett, men jag hade kanske inte behövt krascha som jag gjorde den sommaren om jag hade vetat tidigare. Nåväl, inte mycket att göra åt nu! Men det är en trygghet att ha en läkare, eller rättare sagt ett helt team, som går att prata med, efter alla år som ingen verkar riktigt ha trott på vad man sagt.

Undrar vad House hade sagt, om man träffat honom för sisådär 20-25 år sedan... 

Av imittvirrigahuvud - 15 maj 2012 21:47

Visst är det väl lite knepigt? Det är helt ok att knocka någon så att han får hjärnskakning, om man följer reglerna - så länge man är på en hockeyrink. Hade Kronwall gjort något sånt ute på stan, så hade han åkt dit!

Det är till och med ett begrepp; "being Kronwalled"! Jag var tvungen att googla och se vad som stod, och här är en förklaring:


Kronwalled - krahnwawld - verb: to smash, level, waste, ravage, devastate, destroy, raze imply reducing something to uselessness. To defeat completely.

Some examples: Martin Havlat was KronWalled so bad he was KO a full second before he hit the ground.

Sudden change in orientation from vetical to horizontal, due to contact with a body or substance of great influence. Often immediatley followed by dizzyness, confusion and/or loss of conciousness.

(www.definition-of.net)


Men hockey är hockey, och jag gillar det, nästan jämt!


Av imittvirrigahuvud - 15 maj 2012 20:25

  Jaha, såhär enkelt är det att packa flyttlådor, när man har bra hjälp! Så snart man öppnar en skåpdörr, så är missekatt inne i skåpet och kollar vad som finns där - det KAN ju finnas nåt som går att äta, eller åtminstone nåt att leka med. Ständigt lika hoppfull...  

Just nu har jag tagit en paus i plockandet, eftersom det är hockey på TV igen! Eftersom jag har två lediga dagar framför mig, så tänkte jag ta det lite lugnt ikväll. I morgon ska jag försöka få städat lite här också, det börjar se väldigt dammigt ut i hörnen... Undrar vad det kan bero på?


Idag har det varit ännu en sån där jobbdag som gått alldeles för fort och man har inte fått gjort någonting vettigt! Men ändå har man varit igång och grejat hela dagen, även om det inte märks efteråt - nån som vet hur jag menar?


Jag var en liten sväng i den nya lägenheten och mätte litegrann. Jag ska försöka göra ren mina "golvplattor" som jag har på min balkong, så ska jag flytta med mej dom. Därför var jag tvungen att mäta den nya balkongen, så att jag vet om de gamla plattorna passar! Och så mätte jag upp den lilla nischen där tvättmaskinen ska stå, så att den maskin jag har nu får plats! Annars är det ju ingen större idé att flytta med den, om den skulle vara för stor. Dotter var med till lägenheten och kikade runt lite, så vi tankemöblerade lite för att se hur det skulle kunna bli. Det måste köpas lite nya möbler, helt enkelt! IKEAs hemsida besöks flitigt på kvällarna, det finns ett och annat där som jag skulle kunna tänka mej!

Enligt bostadsbolaget så ska hela lägenheten tapetseras om, och så ska det bytas mattor och slipas parkettgolv. Förhoppningsvis blir det klart innan jag flyttar in, även om jag börjar tvivla nu... det har inte hänt någonting hittills i alla fall! Men men, de har drygt två veckor på sej! Hoppet är det sista som överger människan, säjer man ju!


Nu ska jag försöka koncentrera mej på hockeyn en stund - om jag inte somnar ifrån alltihop igen... 

Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Född -68, numera smått gråsprängd brunett med bruna ögon, som älskar böcker, både privat och på jobbet! :)

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17
18
19 20
21 22 23 24 25 26 27
28
29
30
31
<<<
Maj 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards